Australische fietskoeriers spreken over enorme werkdruk

Nadat er in de afgelopen twee maanden vijf dodelijke ongelukken met fietskoeriers zijn gebeurd in Sydney, vertellen collega’s nu over hun zware werkomstandigheden.

Ash – sinds drie jaar fietskoerier en zonder achternaam omdat hij vreest werk te verliezen – zegt op SBS geweldige druk te voelen om bezorgingen sneller af te leveren. De focus van bedrijven op winst gaat ten koste van de veiligheid van de medewerkers, stelt hij.

Ik zit in enkele whatsapp-groepen met andere koeriers en zij laten screenshots zien van bedrijven waarin ze eigenlijk te horen krijgen dat ze minder ritten krijgen of zelfs hun werk verliezen als ze langzamer willen bezorgen.

Ash vraagt zich af of deze druk ertoe leidt dat bezorgers meer risico’s in het verkeer nemen die uiteindelijk leiden tot ernstige blessures of zelfs hun dood. Hij wijst op de vijf dodelijke ongelukken in de afgelopen twee maanden.

Een andere fietskoerier, Alex Roxborough, overweegt zelfs te stoppen:

Het had mij ook zomaar kunnen overkomen. Wat is de zin van geld verdienen als ik niet meer leef? De hoogte van ons loon is cruciaal voor onze arbeidsvoorwaarden en hoe veilig je kunt werken.

Niet overdreven

De vakbond TWU heeft inmiddels een onderzoek naar de arbeidsomstandigheden geëist. Michael Kaine zegt dat het risico op werkverlies realistisch is als koeriers de deadlines niet halen:

Het maakt deze bedrijven niet uit of de bezorgers het overleven, het enige wat voor hen telt is of het eten op tijd wordt bezorgd. Dat is niet overdreven. Koeriers moeten binnen enkele seconden reageren en als ze te laat zijn, worden ze door een algoritme van het platform getrapt, vaak zonder weg terug.

Veiligheid

Uber Eats zegt in een bericht op de site dat de sterfgevallen tragisch zijn en dat ze zich zorgen maken over de reeks incidenten. Het bedrijf wil ‘een leidende rol spelen’ om de verkeersveiligheid te bevorderen.

Deliveroo zegt dat koeriers zelf hun routes mogen bepalen en dat er geen richttijden voor bezorgingen zijn. Ze zullen nooit ‘onveilig verkeersgedrag stimuleren’.