De Bijenkorf stapt uit nood op bakfiets

De lockdown verplichtte de Bijenkorf om de deuren van het warenhuis te sluiten. De online winkel bleef wel open en zag de vraag gigantisch stijgen. Pieter Heij, directeur Omnichannel, vertelt waarom ze ook fietskoeriers inzetten.

Op Twinkle Magazine legt Heij uit waarom De Bijenkorf die keuze maakte:

De coronacrisis raakt ook ons natuurlijk. Doet pijn. Gelukkig kunnen wij veel opvangen door online; mensen weten Debijenkorf.nl goed te vinden. Er waren heftige plotwendingen. Zeker de week vóór Kerst was vrij bizar – men zocht massaal bijzondere cadeaus.

Bijenkorf

De onlineomzet in december verdubbelde ten opzichte van 2019. In de aanloop naar kerstmis besloot de keten tot het inzetten van bakfietsen om alle bestellingen toch tijdig bij klanten binnen een straal van tien kilometer van de winkel te krijgen.

We hebben wel geworsteld met de bezorging. Op een gegeven moment hadden we PostNL, DHL én DPD ingeschakeld, en zelfs dat was niet afdoende om de drukte het hoofd te bieden. Daarop zijn we, net als een boel andere retailers, gaan nadenken over de kwetsbaarheid van de laatste mijl. Of we toch niet ergens voordeel konden behalen uit deze situatie. Daarop is deze bezorgservice ontstaan, met eigen medewerkers die de deuren langsgingen, en hebben we van de nood een deugd gemaakt. Mooi ook om te zien was dat tientallen medewerkers betrokkenheid toonden en wilden bijspringen, zowel op het contactcenter als bij de bezorgservice.

Heij heeft hoge verwachtingen van de bezorgservice:

Nou, het kan wel in een stroomversnelling komen. Ik kijk er in ieder geval niet raar van op als dit een grote vlucht gaat nemen. Misschien moet ik – naast mijn huidige werk – ook maar een bedrijfje in elektrische bakfietsen beginnen, haha!’