Thuisbezorging is eerste revolutie in ijs sinds de Magnum

Bekende ijsmerken van Unilever als Ben & Jerry’s, Cornetto en Magnum zagen dankzij Corona de online vraag van consumenten hard aantrekken. Het concern maakt onder andere gebruik van fietskoeriers om thuis te bezorgen en de last mile blijkt behoorlijk ingewikkeld.

Unilever is met een wereldwijd marktaandeel van bijna 20% veruit de grootste ijsproducent, schrijft CNN. En met de beperkingen van de corona-maatregelen floreert deze business als nooit tevoren.

Traktatie

Het vlaggenschip in de portfolio van Unilever is Magnum. Sinds de lancering van dit merk in 1998 is de omzet gegroeid naar 3,8 miljard dollar en van zustermerk Cornetto naar 2,4 miljard. De belangrijkste concurrent is Häagen-Dazs met 3,2 miljard. Matt Close, verantwoordelijk voor ijs binnen Unilever:

Magnum was een revolutie voor ons bedrijf en voor de hele industrie. Vanaf toen was het niet meer alleen voor kinderen aan het strand, maar werd het een traktatie voor alle leeftijden op meerdere plekken.

Snel en complex

De volgende revolutie is thuisbezorging, De distributie van de fabriek naar verkooppunten als supermarkten en horeca is al goed geregeld, alleen de productie en vervolgens de bezorging aan huis is lastiger. En dat probleem begint al bij het productieproces, vertelt onderzoeksbaas Andrew Sztehlo:

Het maken van een Cornetto is vergelijkbaar met de productie van een auto. Je hebt warme dingen, koude dingen, dingen met rare vormen, dingen die dol zijn op water en dingen die water haten. Dat komt allemaal samen om zo’n hoorntje te maken. Heel complex en met hoge snelheid. We werken in een Willy Wonka-fabriek.

Bezorging aan huis is net zo’n revolutie als de komst van de Magnum, stelt Close:

Het lijkt wel zendingswerk. We willen dat iedereen op elk moment ijs kan eten. Wij geloven dat mensen dat ook willen en moeten dat voor elkaar zien te krijgen.

Ice Cream Now, de bezorgtak van Unilever, is hard gegroeid sinds de eerste proef in 2016 bij Deliveroo’s hoofdkantoor in Londen met één vriezer. Inmiddels bezorgen ze op de fiets dankzij partnerships met Uber Eats, DoorDash, Grubhub, Thuisbezorgd/Just Eat and Domino’s Pizza in meer dan honderd steden in 36 landen. In New York zijn ze zelfs een proef gestart met bezorging via drones.